Povedomie rastie len pomaly, znalosť služieb je veľmi nízka
Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP) dlhodobo poukazuje na to, že digitálne služby sú prínosom pre pacientov a zároveň dokážu odľahčiť aj lekárov a ambulancie. Dobre fungujúce elektronické služby v oblasti zdravotnej starostlivosti by boli pre pacientov veľkým prínosom. Podobne ako e-recept, zjednodušujú komunikáciu pacienta s lekármi, šetria jeho čas a šetria náklady v zdravotníctve. V neposlednom rade šetria aj prostriedky z verejných zdrojov v prospech samotnej zdravotnej starostlivosti.
Z reprezentatívneho prieskumu, ktorý realizovala agentúra MNFORCE pre AOPP v apríli 2025, vyplýva, že 53 % Slovákov síce pozná pojem ezdravie, ale nevie, čo konkrétne im ponúka. „Elektronické služby majú obrovský potenciál šetriť pacientov aj systém. Ak ich pacienti nevyužívajú, nie preto, že nechcú, ale preto, že sú nedostatočne komunikované, komplikované alebo nefungujú,“ upozorňuje Elena Marušáková, prezidentka AOPP. Len 32 % ho využíva aktívne. Alarmujúce je, že 11 % ľudí o ňom vôbec nepočulo, hoci sa buduje od roku 2008.
Skúsenosti s ereceptom sú pozitívne
Lepšie skúsenosti majú pacienti s konkrétnou službou ezdravia, ktorou je erecept. Až 85 % respondentov ho aktívne využilo. Avšak aj tu sú rezervy. Takmer 45 % Slovákov muselo kvôli receptu ísť k lekárovi osobne. „Súvisí to pravdepodobne so situáciou, ktorá vznikla začiatkom tohto roka v dôsledku novely zákona o národnom zdravotníckom systéme, keď nebolo možné vystavovať erecepty na niektoré kategórie liekov,“ vysvetľuje E. Marušáková. Pre pacienta to predstavuje záťaž, ak si prípadne musí ísť so zhoršeným zdravotným stavom vyzdvihnúť nielen liek, ale aj papierový recept k lekárovi.
Pacient osobne doručuje výsledky
So zbytočnými návštevami lekárov sa musia vysporiadať pacienti najmä pri prenose výsledkov vyšetrení, napríklad CT alebo MR. Až 52 % respondentov uviedlo, že aspoň raz museli osobne vyzdvihnúť výsledky vyšetrenia a doručiť ich lekárovi, ktorý ich potreboval. Pre pacienta to znamená veľa zbytočných nepríjemností. Nielen časovú stratu, ktorá by sa dala vyriešiť plným využívaním služby eLab lekármi, ale aj riziko z pohľadu vplyvu na zdravotnú komplikáciu, kvôli ktorej vyšetrenie absolvoval. Až 42 % opýtaných uviedlo, že sa obáva, že to môže zhoršiť ich zdravotný stav, zatiaľ čo 37 % túto obavu nemalo.
Pacienti očakávajú plnú elektronizáciu
Väčšina slovenskej verejnosti vníma výhody elektronizácie zdravotných služieb a až 93 % si myslí, že by mali byť v slovenskom zdravotníctve viac využívané. „Výsledky prieskumu ukazujú, že toto je presný opak toho, čo by mala elektronizácia prinášať – pohodlie, bezpečnosť a prepojenosť. Pacient sa dnes naďalej správa ako sprostredkovateľ medzi dvoma systémami, ktoré spolu nekomunikujú,“ upozorňuje E. Marušáková. AOPP preto vyzýva zdravotné poisťovne, NCZI a Ministerstvo zdravotníctva, aby intenzívnejšie riešilo rozširovanie elektronických služieb, ako aj motiváciu zapojenia lekárov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti do existujúcich systémov.